Mijn pakket kan alles al…

Je hoort het vaak: ‘mijn systeem kan alles al’. Het wordt vaak gezegd door ICT-ers en managers. Vaak om dat nare acquisitie telefoontje af te wimpelen. Geef ze eens ongelijk.

Oranje telefoon Helaas zijn er ook mensen die het om een andere reden zeggen. Zij verwachten dat hun softwareleverancier alle aspecten van hun bedrijfsvoering kent. En minimaal net zoveel weet van hun branche, vakgebied en werkzaamheden als zijzelf. Inclusief alle secundaire processen en randvoorwaarden. Wat bij voorkeur niet alleen terug te zien moet zijn in de software. Maar die ene, aardige consultant kan dat bovendien allemaal voor ze instellen.

Maar net zo min als er mensen zijn die alles kunnen, zijn er ook geen softwaresystemen die alles kunnen. Net zo min als je alle kennis over één bedrijf in één hoofd kwijt kunt (behalve het hoofd van de oprichter), kun je de informatievoorziening voor één bedrijf niet met één business software applicatie regelen.

Niche software kan alles

Oke, als je in een kleine niche markt werkzaam bent is het raadzaam je bedrijfssoftware te kopen bij die ene aanbieder die jouw vak door en door kent. Vooral als die aanbieder ontstaan is doordat een voormalig vakgenoot van je zo ontevreden was over de software dat hij het zelf maar is gaan bouwen. De vakkennis die je bij zo’n leverancier gratis erbij krijgt is onmisbaar. Deze kennis biedt deze leverancier overigens aan al zijn klanten. Fietsenwinkel 1 werkt daardoor precies hetzelfde als fietsenwinkel 2. Soms positief, soms negatief.

Werk je echter niet in die kleine niche markt en combineert je bedrijf processen op een unieke manier, dan is het raadzaam voor de specialistische processen in je bedrijf, ook specialistische software te zoeken. Want kan je softwareleverancier die zo perfect je goederenstroom of HRM-informatie heeft geautomatiseerd ook wel zo perfect je commerciële processen, je projectmanagement of je calculatiemodellen verwerken? Of je boekhouding doen, je salarisadministratie verwerken of een nieuw product of reclamecampagne bedenken? Of huur je voor die laatste zaken elders expertise in?

Wat communiceert makkelijker met elkaar, software of experts?

Met specialistische software huur je specialistische expertise in, voor (deel)processen in je bedrijf die een specialisme verdienen. Al is het maar uit concurrentieoverwegingen. En vrees niet, met de huidige stand der techniek kunnen alle systemen met elkaar communiceren. Dit in tegenstelling tot sommige experts die ik wel eens inhuur.