Probleem

Een zending uit of naar het buitenland betekent een flinke papierwinkel! Voor een zending geleverd en betaald is wordt er een flink dossier opgebouwd. Zaken doen met het buitenland hoeven we u vast niet te leren! Maar houdt u het overzicht in de wereld van CMR, Incoterms 2010, Taric codes, product certificaten, Eur1, Certificaat van Oorsprong, bevestiging van levering, L/C’s en alle andere documenten? Voor, tijdens en na levering of betaling van goederen?

Waarom exportdossiers automatiseren?
De douane eist digitale aanlevering van de aangifteformulieren ruim voordat de goederen bij de grensovergang aankomen. Met informatie over de fiscale, landbouw-, veiligheids-, gezondheids, economische en milieuaspecten van de goederen. Op grond van daarvan besluit de douane of ze de goederen fysiek willen controleren, wat veel tijd kost en wat je daarom het liefst vermijdt.

Na de aangifte gaan er diverse documenten heen en weer, en worden er statusveranderingen doorgegeven, kritisch voor vervolgstappen. Digitale communicatie met verschillende afdelingen, vanuit verschillende rollen.
Als de goederen niet binnen 150 dagen na aangifte aantoonbaar de grens over zijn, moet alles opnieuw……….U bent daarvoor afhankelijk van klanten, tussenpersonen, transporteurs, expediteurs, douaniers etc. etc.

En dan bent u er nog niet! Afhankelijk van de leveringscondities dient u ook aan te kunnen tonen dat een zending geleverd is op een bepaalde plaats. Zo niet, dan heeft dit dure fiscale maatregelen tot gevolg.

Wie de papierwinkel rondom export of import niet goed georganiseerd heeft, komt voor hoge kosten te staan: boetes, uit het niet (volledig) hebben van de export documenten. Schade, veroorzaakt door wachttijden. Kosten van tijdelijke opslag in depots. Het loopt al snel in de tienduizenden euro’s, nog afgezien van uw eigen tijdsinvestering.

Oplossing

Liderao levert softwarer mét workflow en analyse tools, die makkelijk aansluit op uw huidige werkwijze. Dat maakt het pakket uiterst geschikt voor de transport en export sector.

Alle exportdocumenten plus aanvullende  informatie (bijvoorbeeld emails of informatie uit uw ERP-, CRM-, of Transport Informatie Systeem) wordt centraal opgeslagen  volgens de Export Dossier Structuur.

Door de cloud technologie zijn er geen schaduwdossiers, is alles up to date, altijd en overal beschikbaar. Op laptops, iPads, tablets en mobiele telefoons.

Ons systeem stelt acties voor, op grond van vorige projecten, en waarschuwt tijdig voor aflopende termijnen. Het geeft inzicht in de status van het transport en in wie wat doet.

Ons systeem communiceert automatisch voor u met deelnemers in het proces (binnen of buiten uw organisatie!) die nog een document in moeten leveren. Denk u eens in hoeveel tijd dat scheelt!

Alle stappen en veranderingen worden gelogd en gearchiveerd, zoals wettelijk is voorgeschreven. Dezelfde gegevens worden geanalyseerd, om de zwakke punten in het bedrijfsproces bloot te leggen. Waarmee u nog meer grip krijgt op volgende zendingen!

containers2