Linkedin, Facebook, Twitter, WordPress, Pinterest, Google Plus, Instagram, Snapchat…………  Social Media wordt steeds groter!  Commerciële marketing tracht zoveel mogelijk in interessegroepen van potentiële klanten in te breken. Luiden dus de doodsklokken voor e-mail marketing?

Nee! E-mail marketing heeft zeer zeker zin. Waarom?

1: De Statistieken

Linkedin heeft circa 4,4 miljoen gebruikers in Nederland. Hoeveel gebruikers de vijf meest populaire media (Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ en Tumblr) wereldwijd hebben loopt in de biljoenen. Dat lijkt belachelijk veel. En niet te bevatten voor een marketeer. Maar om het even in perspectief te plaatsen: Volgens Radicati waren er in 2013 3.9 biljoen zakelijke e-mailadressen. En zal dat in 2017 oplopen naar 4.9 biljoen. Inderdaad, 3x zoveel als alle Twitter en Facebook accounts bij elkaar opgeteld!

Uiteraard gaat de wet van de grote getallen niet altijd op! Want beter een kleiner, bereikbaar publiek met hoge interactie dan andersom. Toch? Denk dan eens aan deze getallen: Het aantal mensen dat een post op Facebook leest ligt rond de 6%. Het aantal malen dat een email wordt geopend ligt tussen de 20% en 30%.

In de huidige benchmark klikt ca. 3% van alle e-mailontvangers door naar je bericht. Op Twitter ligt dat rond de 0,5%.

Meer dan 90% van de professionals bekijkt dagelijks zijn emails. Het aantal mensen dat dagelijks Facebook bekijkt ligt rond de 56%. Of dat alleen maar mensen zijn die onder werktijd hun timeline zitten te bekijken is niet onderzocht. Getallen daarover zijn van harte welkom!

2: Publiek opbouwen

Ja maar, via een social media kanaal heb je toch in de kortste keren een groot publiek? Al dan niet met behulp van prachtige tools en een (vaak zelfbenoemde) expert. En je zou toch denken dat je eerder 1000 Twitter volgers hebt als 1000 ontvangers van je e-mail nieuwsbrief? Het knopje “Volgen” is zo aangeklikt!

Meten is weten, zei mijn wiskunde leraar vroeger altijd. Met de lengte van zijn broekspijpen als de uitzondering op die regel dacht ik dan altijd. Maar dit terzijde. Hij had wel gelijk! Doe de test maar eens: Stuur 1000 bezoekers van je website naar je Twitter (of Facebook-, Linkedin- etc etc) pagina. En 1000 bezoekers naar je inschrijfformulier voor een nieuwsbrief. Je zult versteld staan! Of bekijk hoeveel mensen er doorklikken naar je blog als je je nieuwste creatie via een social media kanaal wereldkundig maakt of als je dat via email doet. Meten is weten!

Moet ik Social Media dan maar opgeven?

Nee!! Absoluut niet! Je zult nooit iedereen bereiken via één of enkele kanalen. Dus probeer zo divers mogelijk te zijn in de keuze van je communicatie kanalen. En ben niet bang voor alle nieuwe media die zonder twijfel zullen opduiken.

Maar probeer manieren te bedenken om de “ouderwetse” email en alle andere communicatie met elkaar te integreren. Facebook en Twitter bieden daar hele mooie inschrijfformulieren voor!