Het doel van e-mail marketing is om lezers te betrekken bij de communicatie. Infomeren, verkopen, leren, nieuws brengen of een combinatie van al deze zaken: het kan allemaal met e-mailmarketing. In zoverre verschilt een sportorganisatie helemaal niets met welke andere organisatie dan ook. Toch is er verschil: In sport heb je supporters. Of fans. En zij  willen weten wat er speelt. Ja, maar, dat staat toch op de website en is (vaak) via allerlei media-kanalen ook te vinden?

Onderzoek wijst uit dat meer als 40% van de fans van de NHL (USA) bereid is een formulier op de site in te vullen als ze daardoor waardevolle informatie over de club krijgen. Zorg er dus voor dat je supporters zo’n formulier makkelijk in kunnen vullen! Misschien willen ze wel extra informatie invullen? Zoals een geboortedatum of de vaste plek op de tribune? Welke supporter stelt het nu niet op prijs een (digitale) verjaardagskaart te krijgen van zijn cluppie of favoriet? Of dat zijn hoekje van de tribune vandaag, na de wedstrijd misschien wel de sporters mag ontmoeten?

Laat jij je hele hebben en houwen zo maar achter op een website? Waarschijnlijk niet! Denk er bij het webformulier dus ook aan te laten weten waar ze zich voor inschrijven! Dus geen veld met “geboortedatum”, maar eentje met “ik ontvang graag een kaart op mijn verjaardag”.

Een echte fan wil nog meer! Hij wil meer weten als ieder ander. Hopelijk heeft jouw sportclub veel fans! Hoe personaliseer je dan de berichtgeving? E-mailmarketing kan hier een rol in spelen.

Hou met het schrijven van e-mails voor fans rekening met:

-        Zo gepersonaliseerd mogelijk

-        Je concurreert in een mailbox met veel nieuwsbrieven

-        De meeste fans zullen de email mobiel lezen. Kan je design dat aan?

-        Denk aan social media buttons. Je fans willen delen!

-        Verdeel je tijd, denk aan automatiseringstools

-        Blijf het effect van je communicatie meten

-        Ben eerlijk. Zeg niet dat je 1 nieuwsbrief per maand stuurt als je er 7 gaat sturen.

-        Geef lezers de mogelijkheid uit te schrijven, gegevens aan te passen of reactie te geven

De meeste e-mailmarketingtools bieden de mogelijkheid data met andere systemen uit te wisselen. Kan je ticketingsysteem bijvoorbeeld filteren welke seizoenkaarthouders al een paar wedstrijden niet geweest zijn, dan zou je deze supporters per mail kunnen attenderen op de hoogtepunten van de volgende wedstrijd. Sporter X maakt zijn rentree, strijd tegen de koploper, een nieuw parcours etc etc,. In de dynamische sportwereld is er altijd nieuws!

Een echte fan wil nog meer! Hij wil meer weten als ieder ander. Hopelijk heeft jouw sportclub veel fans! Hoe personaliseer je dan de berichtgeving? E-mailmarketing kan hier een rol in spelen.

Uiteraard kan e-mailmarketing ook ingezet worden in de communicatie met leveranciers, leden, sporters, sponsors of andere belanghebbenden. Hierover in een volgend blog meer.