Ok, je hebt jarenlang hard geploeterd om een flink lezersbestand voor je verschillende nieuwsbrieven te krijgen. En ook de interactie via e-mail met al je klanten, medewerkers  en relaties loopt goed. Moet je dan toch gaan nadenken over snoeien in je e-maillijsten?

Slapende e-mailadressen of verlaten e-mail accounts kosten de afzender  geld. Niet alleen als je afgerekend wordt op basis van aantallen verzonden berichten. Je loopt ook  het risico dat één van de vele controlerobotten van de internet providers je als een lastpost gaat zien. De weg naar de blacklist is dan erg kort geworden. Maar als tussenstap zal de ISP je mail niet in de inbox afleveren, maar wel in de spam folder. En loop je de kans dat de ontvanger je niet eens opmerkt en zo groeit het aantal ongelezen e-mails weer een paar procent.

Signalen

Wat zijn de signalen die je vertellen dat het tijd wordt voor een grondig onderhoud van je marketing lijst:

1: Groeien de inschrijvingen nog steeds, maar klikken er steeds minder lezers door en lezen steeds minder mensen je mail?

2: Gaat je bounce ratio per campagne een stuk omhoog?

3: Afgelopen half jaar hebben een behoorlijk aantal geadresseerden niks van je gelezen?

Snoeien

Als je in een klein zelfonderzoek op de drie vragen ‘ja’ moet antwoorden, dan wordt het tijd om alle verdorde e-mail adressen te snoeien. Het lijkt misschien paradoxaal dat je een verzameld e-mail adres opgeeft. Maar heeft het zin om een brief te sturen naar een brievenbus die nooit gelicht wordt? Een kleine lijst met een actieve lezersgroep geeft een hoger rendement!  En als Hollander letten we ook op de centen, toch?